networkrank networkrank .

networkrank

كامپيوتر و تاريخچه ي پيدايش و اجزاي آن

كساني كه با صنعت IT آشنايي دارند حتما ً نام  
را شنيده اند . براي مثال ، بيش از ۶۶ درصد كساني كه در نظر سنجي مجله
InfoWorld شركت كرده بودند بر اين توافق داشتند كه وب سرويس ها مدل تجاري
بعدي اينترنت خواهند بود . به علاوه گروه گارتنر پيش بيني كرده است كه وب
سرويس ها كارآيي پروژه هاي IT را تا ۳۰ در صد بالا مي برد . اما وب سرويس
چيست و چگونه شكل تجارت را در اينترنت تغيير خواهد داد ؟ براي ساده كردن
پردازش هاي تجاري ، برنامه هاي غير متمركز (Enterprise) بايد با يكديگر
ارتباط داشته باشند و از داده هاي اشتراكي يكديگر استفاده كنند . قبلا ً
اين كار بوسيله ابداع استاندارد هاي خصوصي و فرمت داده ها به شكل مورد نياز
هر برنامه انجام مي شد . اما دنياي وب و XML – تكنولوژي آزاد براي انتقال
ديتا – انتقال اطلاعات بين سيستم ها را افزايش داد .  ها نرم افزارهايي هستند كه از XML براي انتقال اطلاعات بين نرم افزارهاي ديگر از طريق پروتوكول هاي معمول اينترنتي استفاده مي كنند .

كامپيوتر ماشيني است قابل برنامه ريزي كه از تركيب اجزاي الكترونيكي والكترومكانيكي تشكيل شده است ومي تواند پس از دريافت ورودي ها بر اساس دنباله اي از دستور والعمل ها پردازش هاي خاصي را انجام داده وسپس نتيجه را ذخيره نموده ويا به خروجي بفرستد. كامپيوتر در آموزش ،صنعت ، سينما وتلويزيون ،پروژه هاي علمي وتحقيقاتي كاربرد دارد.
داده چيست ؟ 
در سيستم كامپيوتري مقادير ورودي سيستم را داده يا data مي نامند.
پردازش 
هر عملي كه كامپيوتر روي داده ها انجام مي دهد پردازش processing مي نامند.
اطلاعات 
در سيستم كامپيوتر، حاصل پردازش سيستم را اطلاعات Information گويند.



تاريخچه پيدايش كامپيوتر



نخستين ماشين محاسبه ماشين مكانيكي ساده اي بود كه بلز پاسكال آن را ساخته بود وبه وسيله چند اهرم وچرخ دنده ، مي توانست عمليات جمع وتفريق را انجام بدهد.
پس ازآن لايب نيتز با افزودن چند چرخ دنده به ماشين پاسكال ماشيني ساخت كه ميتوانست ضرب وتقسيم را هم انجام بدهد وآن را (ماشين حساب) ناميد.
بعدها چارلز بابيج ماشيني براي محاسبه چند جمله اي ها ابداع كرد كه آن را ماشين تفاضلي ناميدند وسپس به فكر ساخت وسيله ي محاسباتي كاملتري افتاد كه مي شد به آن (برنامه) 
داد اين ماشين شباهت فراواني به كامپيوترهاي امروزي داشت وبه همين دليل نام بابيج به عنوان پدركامپيوتر در تاريخ باقي مانده است.
در گذشته دستگاه‌هاي مختلف مكانيكي ساده‌اي مثل خط‌كش محاسبه و چرتكه، نيز رايانه خوانده مي‌شدند. در برخي موارد از آن‌ها به‌عنوان رايانه آنالوگ نام برده مي‌شود. چراكه برخلاف رايانه‌هاي رقمي، اعداد را نه به‌صورت اعداد در پايه دو بلكه به‌صورت كميت‌هاي فيزيكي متناظر با آن اعداد نمايش مي‌دهند. چيزي كه امروزه از آن به‌عنوان «رايانه» ياد مي‌شود در گذشته به عنوان «رايانه رقمي (ديجيتال)» ياد مي‌شد تا آن‌ها را از انواع «رايانه آنالوگ» جدا سازند.
رايانه يكي از دو چيز برجسته‌اي است كه بشر در سدهٔ بيستم اختراع كرد. دستگاهي كه بلز پاسكال در سال ۱۶۴۲ ساخت اولين تلاش در راه ساخت دستگاه‌هاي محاسب خودكار بود. پاسكال آن دستگاه را كه پس از چرتكه دومين ابزار ساخت بشر بود، براي ياري رساندن به پدرش ساخت. پدر وي حسابدار دولتي بود و با كمك اين دستگاه مي‌توانست همه اعدادشش رقمي را با هم جمع و تفريق كند.
لايبنيتز رياضي‌دان آلماني نيز از نخستين كساني بود كه در راه ساختن يك دستگاه خودكار محاسبه كوشش كرد. او در سال ۱۶۷۱ دستگاهي براي محاسبه ساخت كه كامل شدن آن تا ۱۹۶۴ به درازا كشيد. همزمان در انگلستان ساموئل مورلند در سال ۱۶۷۳ دستگاهي ساخت كه جمع و تفريق و ضرب مي‌كرد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ تير ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۵۳:۴۳ توسط:networkrank موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :