networkrank networkrank .

networkrank

تاريخچه كامپيوتر در ايران

اساس و بنياد شيار سيليكون گذاشته شد. 

 
ويليام شاكلي، آزمايشگاه‌هاي بل را ترك كرد و نيمه رساناي شاكلي را در كاليفرنيا راه‌اندازي نمود. در ميان نخستين كارمندان وي گوردون مور و رابرت نويس كه بعدها اينتل را راه‌اندازي كردند به چشم مي‌خورند. اين شركت توسعه ابزار سيليكون را آغاز مي‌كند. 

نخستين مدار يكپارچه به نمايش درآمد. 
جك كيلبي از Texas Instruments نخستين مدار يكپارچه را كه اساس تراشه‌هاي مدرن است مي‌سازد. مدارهاي يكپارچه مدارهاي بسيار كوچكي هستند كه به طور مستقيم بر روي صفحه نيمه‌رسانا توليد مي‌شوند. شركت Texas Instruments اين وسيله را در كنفرانس مطبوعاتي در مارس 1959 معرفي مي‌كند. 

فرآيند توليد تراشه اختراع شد. 
جين هورني از Fairchild Semiconductor توانست "فرآيند دو وجهي" براي ساخت تراشه‌هاي سيليكون را توسعه دهد. ماه‌ها بعد در همين سال دوست وي رابرت نويس توانست فرآيند ساخت مدارهاي يكپارچه را تجاري كند و در نتيجه تراشه‌هاي سيليكون در تعداد انبوه براي نخستين بار توليد شدند. 



تاريخچه كامپيوتر در ايران


مي توان به چهار دوره تقسيم كرد :

پيدايش:كامپيوتر در سال 1341وارد ايران شد.بدين ترتيب پيدايش كامپيوتر در ايران تقريبا 10 سال بعد از ظهور كامپيوتر در كشور هاي صنعتي بود
توسعه:دوره توسعه كامپيوتر از سال 1350 در ايران آغاز و تا سال 1360 ادامه يافت. 
اين دوره همراه با رقابت زياد براي خريد سخت افزار , پياده سازي سيستم هاي عظيم نرم افزري , استخدام هر چه بيشتر نيروي انساني و دنبال كردن برنامه هاي جامع با توجه به واقعيت هاي فني ئنيروي انساني كشور بود.بازنگري: با ظهور انقلاب اسلامي, در زمينه كامپيوتر نيز تغيير و تحولاتي صورت گرفت و در نهايت تا سال 1359 يك سري بازنگري كلي انجام شد. بلوغ : پس از بازگشايي دانشگاه ها در سال 1362 مرحله بعدي رشد كامپيوتر آغاز شد و هر دو شاخه نرم افزار و سخت افزار توسعه فراواني يافتند. از مهمترين كارهاي اين دوره مي توان پردازش زبان و خط فارسي را نام برد. 



انواع كامپيوتر(رايانه) 


   
كامپيوترها به چهار دسته ابر رايانه ها، كامپيوترهاي بزرگ ، كامپيوتر هاي كوچك ، ريز رايانه ها تقسيم مي شوند.
كامپيوتر ها از نظر نوع پردازش داه ها به سه نوع / آنالوگ ، ديجيتال وتركيبي تقسيم مي شوند.



ابررايانه



ابررايانه (در زبان انگليسي: Supercomputer) به رايانه‌اي اطلاق مي‌گردد كه در زمان معرفي آن در زمينه ميزان ظرفيت محاسبه در واحد زمان در دنيا پيشرو باشد. اين عبارت براي اولين بار توسط مجله «نيويورك ورلد» براي اشاره به جدول‌سازهاي آي‌بي‌ام در دانشگاه كلمبيا به كار رفت.

تاريخچه صنعتي ابررايانه 

سوپركامپيوترهايي را كه در دههٔ 1960 ساخته و ارائه شدند سيمور كري از بنگاه كنترل اطلاعات (CDC) طراحي كرده بود و تا دههٔ 1990 هم بازار در دست اين سوپركامپيوترها بود. زماني كه سيموركري جدا شد و رفت تا شركت خودش به نام تحقيقات سيمور را راه اندازي و اداره كند با طرح هاي جديدش بازار سوپركامپيوترها را در دست گرفت و تا پنج سال (1985-1990) يكه تاز بازار ابرمحاسبه بود. خود كري هرگز واژهٔ سوپركامپيوتر را استفاده نكرد و كمتر كسي به خاطر دارد كه او تنها كلمهٔ كامپيوتر را استفاده مي‌كرد. در سال 1980 هم زمان با ظهور بازار ميني كامپيوترها كه يك دهه قبل به وجود آمده بودند تعداد زيادي رقباي كوچك وارد بازار شدند. اما بسياري از اين ها در دههٔ 1990 با بروز مبارزات بازار سوپركامپيوتر حذف شدند. امروزه سوپركامپيوترها طراحي هاي سفارشي كم نظيري هستند كه شركت هاي صنعتي مثل IBM و hp توليد مي‌كنند. همان شركت هايي كه بسياري كمپاني هاي دههٔ 90 را خريدند تا از تجربه شان استفاده كنند. البته بنگاه كري هنوز به صورت حرفه‌اي به ساخت سوپركامپيوتر ادامه مي‌دهد. اصطلاح سوپركامپيوتر چندان پايدار و ثابت نيست.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۰۱:۳۵ توسط:networkrank موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :