networkrank networkrank .

networkrank

رايانه شخصي

در سده هيجدهم ميلادي هم تلاش‌هاي فراواني براي ساخت دستگاه‌هاي محاسب خودكار انجام شد كه بيشترشان نافرجام بود. سرانجام در سال ۱۸۷۵ ميلادي استيفن بالدوين نخستين دستگاه محاسب را كه هر چهار عمل اصلي را انجام مي‌داد، به نام خود ثبت كرد.
از جمله تلاش‌هاي نافرجامي كه در اين سده صورت گرفت، مربوط به چارلز بابيچ رياضي‌دان انگليسي است. وي در آغاز اين سده در سال ۱۸۱۰ در انديشهٔ ساخت دستگاهي بود كه بتواند بر روي اعداد بيست و شش رقمي محاسبه انجام دهد. او بيست سال از عمرش را در راه ساخت آن صرف كرد اما در پايان آن را نيمه‌كاره رها كرد تا ساخت دستگاهي ديگر كه خود آن را دستگاه تحليلي مي‌ناميد آغاز كند. او مي‌خواست دستگاهي برنامه‌پذير بسازد كه همه عملياتي را كه مي‌خواستند دستگاه برروي عددها انجام دهد، قبلا برنامه‌شان به دستگاه داده شده باشد. قرار بود عددها و درخواست عمليات برروي آن‌ها به ياري كارت‌هاي سوراخ‌دار وارد شوند. بابيچ در سال ۱۸۷۱ مرد و ساخت اين دستگاه هم به پايان نرسيد.
كارهاي بابيچ به فراموشي سپرده شد تا اين كه در سال ۱۹۴۳ و در بحبوحه جنگ جهاني دوم دولت آمريكا طرحي سري براي ساخت دستگاهي را آغاز كرد كه بتواند مكالمات رمزنگاري‌شدهٔ آلماني‌ها را رمزبرداري كند. اين مسئوليت را شركت IBM و دانشگاه هاروارد به عهده گرفتند كه سرانجام به ساخت دستگاهي به نام ASCC در سال ۱۹۴۴ انجاميد. اين دستگاه پنج تني كه ۱۵ متر درازا و ۲٫۵ متر بلندي داشت، مي‌توانست تا ۷۲ عدد ۲۴ رقمي را در خود نگاه دارد و با آن‌ها كار كند. دستگاه با نوارهاي سوراخدار برنامه‌ريزي مي‌شد و همهٔ بخش‌هاي آن مكانيكي يا الكترومكانيكي بود از زمان رايانه‌هاي اوليه كه در سال ۱۹۴۱ ساخته شده بودند تا كنون فناوري‌هاي ديجيتالي رشد نموده‌است.

نخستين رايانه‌ شخصي عرضه شد. 
شركت هولت پكارد، براي نخستين بار، واژه "رايانه شخصي" را در تبليغي براي ماشين حساب 911A در مجله ساينس معرفي كرد. 
نخستين ريزپردازنده براي فروش آماده شد. 
اينتل، نخستين ريزپردازنده تجاري را با نام 4004 عرضه مي‌كند. اين ريزپردازنده شامل 2300 ترانزيستور و تقريباً با قدرت رايانه ENIAC است. اين ماشين سرعتي معادل 108 كيلوهرتز يعني 2000 بار آهسته‌تر از تراشه‌هاي امروزي داشت و براي ماشين حساب Busicom طراحي شد. 
رايانه Altair 8800 راه اندازي شد. 
اگرچه Altair 8800 نخستين رايانه شخصي محسوب نمي‌‌شود، ولي فروش چندهزاري آن در نخستين سال فروش، موفقيتي دور از انتظار بود. اين رايانه شخصي نخستين ماشيني بود كه نرم‌افزار مايكروسافت Altair BASIC را فعال كرد. اين ماشين مانند يك گيت از طريق نشريه Popular Electronics فروخته شد.

رايانه شخصي Apple1 توسط استيو ووزنياك (Steve Wozniak) طراحي شد. اين رايانه براي نخستين بار در كلوپ رايانه Homebrew در پالوآلتو به نمايش درآمد. استيو جابز دوست ووزنياك پيشنهاد فروش اين رايانه را داد و در جولاي 1976 آن را به قيمت 666.66 دلار به فروش رساند. حدود 200 دستگاه توليد شد. براي كار با اين رايانه كاربران بايد يك نمايشگر و صفحه كليد به آن اضافه مي‌كردند.

شركت IBM تجارت رايانه شخصي خود را راه‌اندازي كرد. 
شركت IBM رايانه 5150 نخستين رايانه شخصي روميزي خود را معرفي كرد. اين نخستين تلاش شركت براي معرفي يك رايانه شخصي نبود، اما موفق‌ترين آن‌ها بود. اين ماشين تنها 16 كيلو حافظه داشت و از كاست‌هاي صوتي براي بارگذاري و ذخيره اطلاعات داده‌ها استفاده مي‌شود. بسياري براين باورند كه اين ماشين آغازي انفجاري در انقلاب رايانه‌هاي شخصي است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ تير ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۵۶:۱۴ توسط:networkrank موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :