networkrank networkrank .

networkrank

اجزاي مختلف يك رايانه

اجزاي مختلف يك رايانه

 
قسمت هاي  رايانه عبارتند از:


جعبه اصلي يا كيس Case :


كيس بعنوان بخش نگهدارنده ساير سخت افزارهاي اصلي يك دستگاه بكار مي رود كه با توجه به نوع استفاده و نحوه قرار گيري اين بخشهاي عمدتا بصورت خوابيده و يا ايستاده به بازار عرضه مي گردد . با توجه به اينكه منابع تغذيه ( Power ) دستگاه بر روي اين جعبه نصب مي گردد داراي دكمه هايي براي روشن و خاموش كردن دستگاه مي باشد علاوه بر اين در برخي موارد داراي فن اضافي براي خنك كردن سخت افزارهاي اصلي كامپيوتر مي باشد . 


بورد اصلي يا Mother Board : 


به قطعه اي گفته مي شود كه اجزاء اصلي مانند ميكروپروسسور و چيپهاي اصلي و شكافهاي توسعه ( Slot )بر روي آن قرار دارند و ساير سخت افزارها اعم از CPU و يا كارت گرافيكي و حافظه هاي جانبي و ... بر روي اين بورد اصلي قرار مي گيرند .
اين بورد داراي شكافهاي توسعه مي باشد كه به آنها اسلات Slot نيز گفته مي شود و بيشتر سخت افزارهاي ديگر داخلي بر روي اين شكافهاي توسعه قرار گرفته و از طريق اتصالات داخل اين شكافها با بورد اصلي ارتباط برقرار مي كند در صورتي كه به دقت به شكل بالا نگاه كنيد خواهيد ديد كه هر الماني محل اتصال خود را دارا مي باشد. 


شكافهاي توسعه ( ISA – PCI – AGP - … )


محل اتصال CPU كه به نام ZIF Socket معروف مي باشد.
محل اتصال ديوايس هاي IDE كه شامل هارد ديسك – سي دي درايو و ... 
محل اتصال منبع تغذيه اصلي دستگاه
محل اتصال حافظه RAM
محل اتصال كارت گرافيكي AGP 
و بسياري از اتصالات ديگر كه ما را قادر مي سازد تا سخت افزارهايمان (Device ) را به دستگاه متصل نموده و از آن استفاده نمائيم .


پردازشگر مركزي ياCPU :


چيپ اصلي و متعلقات الكترونيكي آن مي باشد كه در واقع يكي از مهمترين بخشهاي كامپيوتر مي باشد و با توجه به
مقدار حافظه نهان آن و نيز سرعت عملكرد تعداد دستورات در واحد زمان نامگذاري مي شود و بيشترين تاثير را در سرعت و عملكرد دستگاه دارد .



حافظه Memory :



در تعريف كامپيوتر گفتيم كه يكي از وظايف اصلي رايانه حفظ و نگهداري اطلاعات مي باشد كه اين مهم توسط حافظه كامپيوتر انجام مي شود.
با توجه به اينكه دستگاه كامپيوتر از فن آوري ديجيتال استفاده مي كند مي توان نتيجه گرفت كه دو مفهوم براي تبادل اطلاعات مدنظر مي باشد كه به آن مبحث 0 و 1 گفته مي شود در چنين روشي مقادير مابين مفهومي ندارد و اين امر باعث گرديده است كه حافظه هاي كامپيوتري نيز از اين مبنا پيروي نمايد كه به آن مبناي باينري Binary نيز گفته مي شود .
اعدادي كه ما تا كنون با آن سروكار داشته ايم بر مبناي 10 بودند و بياد داريد كه در دروان آموزش ابتدائي چگونه به محاسبه اعداد دهدهي Decimal مي پرداختيم مثلا عددي مانند 375 را دي نظر بگيريم كه با تقسيم به بسته هاي 10 تايي محاسبه مي گرديد.
5 x 100 + 7 x 101 + 3 x 102 = 5+70+300 = 375
در مبناي باينري بيش از دو عدد وجود ندارد ( 0 و 1 ) و بسته ها بصورت دوتايي مي باشند مثلا در اين روش اعداد را به ترتيب زير نمايش داد.
1001 = 1 x 20 + 0 x 21 + 0 x 22 + 1 x 23 = 1+ 0+ 0+ 8=9
1100 = 0 x 20 + 0 x 21 + 1 x 22 + 1 x 23 = 0+ 0+ 4+ 8 = 12
1101 = 1 x 20 + 0 x 21 + 1 x 22 + 1 x 23 = 1+ 0+ 4+ 8 = 13

در اين مبنا ارزش مكاني اعداد با توان 2 محاسبه مي شوند.
در بحث حافظه به هر 0 يا 1 بيت bit گفته مي شود پس مي توان گفت كه تبادل اطلاعات در دستگاه كامپيوتر با bit ها صورت مي گيرد و اختصارا آن را با b نمايش مي دهند و مبناي محاسبه در ارتباطات و مخابرات مي باشد.
با توجه به اينكه bit واحد كوچكي مي باشد و مي توان با آن فقط دو حالت رانمايش داد ( همان 0 و 1 ) واحديگري بنام Byte براي اندازه گيري حافظه استفاده مي شود كه از 8 بيت تشكيل مي شود و آن را با B نمايش مي دهند.
8 bit = 1 Byte
حال اگر بخواهيم حافظه هاي با ظرفيت بالا را اندازه گيري و نمايش دهيم خواهيم ديد كه :
1024 B = 1KB

1024 KB = 1MB (مگا)

1024 MB = 1GB (گيگا)

1024 GB = 1TB (ترا)


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۰۵:۳۳ توسط:networkrank موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :